Teabevara: 25 juubeliks paberivaba21. aprill 2023

Teabevara eelkäija – käsiraamatud – sündisid startapiliku kiiruse ja suure õhinaga. Esimesena ilmunud Personalijuhtimise käsiraamatu 1000 eksemplari komplekteerisime peatükk haaval kiirköitjate vahele Äripäeva vanas kontoris, mis asus tookord Tulika tänaval.

Kogusime tiimi sõpradest ja tuttavatest ümber suure rohelise piljardilaua ja andsime nobedatele näppudele valu. Plaane tehes arvasime, et saame hakkama mõne päevaga. Kuna me ei osanud aga esialgu uuele tootele niivõrd lennukat starti ennustada, siis kestsid komplekteerimistalgud kaks nädalat jutti, ilma puhkepäevadeta.

Idee tuli Taanist

Toote disainist, mis on praegu uue toote või teenuse loomisel tavapärane, polnud me siis midagi kuulnud. Käsiraamatud said alguse Äripäeva sõsarlehte Börseni  edukast kogemusest. Külastasime Igor Rõtovi ja Andrus Vaheriga Kopenhaagenit ning naasime sealt pärast paaritunnist vestlust toote kirjelduse ja mõne kasuliku nõuandega. Uue toote käivitamisel oli juhtroll ka Mari Kõllil, kes meenutab seniajani nostalgiliselt esimeste tekstide toimetamise rõõme.

Käsiraamatute algusaastate müügipraktika oli praegusest väga erinev. Esmalt tegime toote kirjelduse, trükkisime reklaamvoldiku, müügikirja ja tellimiskupongi ning saatsime pakkumise ümbrikus poolele tuhandele kliendile. Lugesime testi õnnestunuks, kui saime faksiaparaadist vähemalt 10 tellimust. Alles pärast testkampaania õnnestumist hakkasime toodet päriselt koostama ja käivitasime suure müügikampaania. Umbes poole tellimustest voolas välja faksiaparaadist ja teise poole müüs 5-liikmeline telemarketingi grupp.

Esimese majandusaasta lõpuks oli ilmunud lisaks personalijuhtimisele ka suhtekorralduse ja maksukäsiraamat. Erinevalt iduettevõtetest lõpetasime aga aasta priskes kasumis: 1,1 miljonit eesti krooni.

Neelasime konkurendi

Äri tipus ostsime 2007. aastal ainukese konkurendi, kes oli meie eeskujul sarnase tootega turule tulnud. Pärast seda jõudsime oma ajaloolisse hiilgeaega, kui oli käsiraamatutel üle 12 tuhande tellija ja andsime välja 35 erinevat teemat.

Tellijate ja teemade osas oleme sellest ajast tublisti järele andnud, aga kasumlikkuse säilitanud. Suures osas sellepärast, et loobusime aktuaalsuse kaotanud või mittekasumlikest teemadest.

Eelmine kümnend oli põnev selle poolest, et koordineerisime Eestist rahvusvahelist käsiraamatuäri. Samasuguse kontseptsiooniga toodet tehti ka Taanis, Rootsis, Soomes, Ukrainas, Venemaal ja Hiinas. Sel perioodil möödus pool mu tööajast erinevates riikides reisides. Kahjuks pole üheski neist riikides enam aktiivset elujõulust toodet alles –  osalt turu eripärade tõttu, osalt toote innovatsioonis valesti valitud suuna pärast.

Käsiraamatutest sai teabevara

Kuna meie endi toote innovatsioon läks digitaliseerimise ja  segmendifookuse hoidmise suunas, otsustasime 2017 aastal teha rebrändingu ja muutsime toote nime. Käsiraamatust sai teabevara, kuna digiajastu murdis hoogsalt läbi ja nimi “käsiraamat“ sidus meid liiga tugevalt paberiga. Toode oli olemuselt muutunud digitaalseks ning sellele tuli palju funktsioone ja väärtusi, mida võimaldab vaid veeb. Veebiga oleme praeguseks jõudnud 5. versioonini ja selle aasta märtsikuus vabanesime lõplikult paberist.

Tänan kõiki, kes on selle aja jooksul teabevaraga nõu ja jõuga kaasas olnud!